Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora, 284 01, tel.: 327 512 175, fax: 327 512 028
Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!
Fotogalerie 2024/2025
- Podle názvu vzestupně
- Podle názvu sestupně
- Podle data zveřejnění vzestupně
- Podle data zveřejnění sestupně

Hrátky s těžištěm - VII. C
V dubnových hodinách fyziky sedmáci z céčka propojili teorii s praxí. Ověřili účinky gravitační síly a změřili její velikost pomocí mechanických siloměrů i měřidla s digitálním čidlem. Eperimentálně zjišťovali polohu těžiště pravidelných i nepravidelných těles a upřesnili si význam a polohu těžiště při běžných aktivitách. Závěrem si pohráli s "fyzikálními hračkami", stavěli komín z kostek, stabilní stavby z plastových židliček nebo otestovali své znalosti v online cvičeních. Aktivity všichni zvládli bez obtíží a ještě si užili legraci. Mgr. Hana Ratajíková

Buenos Días ze Španělska!
Dorazili jsme do slunečné Alcalá la Real, navázali tak partnerství se školou IES Antonio Mendosa a spolupráci s hostitelskými rodinami jejich studentů. Náš výměnný pobyt začal srdečným uvítáním krátce po půlnoci v pondělí 28. dubna, zažili jsme drobná zpoždění v dopravě, ovšem díky péči hostitelských rodin jsme komfortně absolvovali program prvního dne naší spolupráce. Naši studenti se integrovali do školní, často bilingvní, výuky. Zažili jsme hudební workshop Flamenco. Školu jsme si samozřejmě prohlédli a město Alcalá la Real jsme poznali při podvečerní komentované prohlídce. I přes stávající blackout, který náhle postihl španělskou zemi, hlásíme, že jsme v pořádku a je o nás dobře postaráno. Hana Votavová a Alena Tyrkasová

Zameteme celou zem - patronát I. D a VIII. A
V rámci patronátu 1. a 8. ročníku se děti společně zapojily do tvůrčího projektu, při kterém vyráběly jednoduché čarodějnice. Starší žáci z 8. ročníku pomáhali mladším kamarádům z 1. ročníku při práci s papírem a dřevěnými klacíky, z nichž společně vytvořili roztomilé postavičky čarodějnic. Tento projekt nejen podporoval vzájemnou spolupráci mezi ročníky, ale také rozvíjel kreativitu a týmového ducha. Děti si užily spoustu zábavy a získaly nové dovednosti při výrobě vlastních čarodějnic. Všem se to nakonec povedlo. Ing. Blanka Železná, Bc. Petra Němcová

Výprava za kamenem mudrců
Účastníci této výpravy se rozhodli zjistit, jak to vlastně je s kamenem mudrců a co má společného s Kutnou Horou. Vydali se proto do věže rekonstruovaného Sankturinovského domu, který na konci 13. stol. sloužil jako výrobní centrum stříbra. Ve sklepení děti nahlédly do historie alchymie. V prubířské dílně se dozvěděly, jak se vlastně získávalo stříbro z vytěžené rudy, a vyzkoušely si římské váhy. V laboratoři si pak všichni zatočili klikou hermetické pece, aby jim vycházející dým v podkroví vyjevil něco zajímavého z jejich povahy. V dalších patrech nahlédli do kaple, poustevny a observatoře a v půdním prostoru se blíže seznámili s alchymistickými nádobami. Velkému zájmu se těšil i film Urbanistický vývoj KH promítaný na 3D model města. Mgr. Zdeňka Málková

Projektový den u prvňáčků v céčku
Projektový den ve středu 23. dubna věnovali prvňáčci v céčku prohlubování kladných kamarádských vztahů, vzájemné slušné komunikaci nebo možnostem řešení náročnějších situací. Děti si zahrály hry,, zpívaly, tvořily, vypravily se také ven a na vycházce plnily rozličné úkoly. Škoda jen, že nám projektový den tak rychle utekl… Mgr. Jaroslava Šibravová

Žižkov na Žižkově
Ve čtvrtek 24. dubna se třída VIII.B vydala na exkurzi do Armádního muzea Žižkov v Praze. Výprava do historie začala na působivém místě – u Národního památníku na Vítkově, kde se žáci seznámili s jeho významem pro moderní české dějiny a vychutnali si výhled na Prahu z terasy památníku. Poté se přesunuli do nedalekého Armádního muzea, které nedávno prošlo rozsáhlou rekonstrukcí. Hlavním bodem programu byl vzdělávací program v rámci expozice „Příběh Velké války“, zaměřený na období první světové války a na osudy československých legionářů a jejich klíčovou roli při vzniku samostatného státu.

Co ještě jsme zažili o projektovém dni?
Nabídka dílen o celoškolním projektovém dni byla jako vždy velmi pestrá a vybrat si mohl opravdu každý. Vypravili jsme se na řadu exkurzí v Kutné Hoře i mimo ni, vyšlápli jsme si do přírody, bádali jsme, vyráběli, vařili a pekli, posilovali vzájemné přátelské vazby a spoustu dalších zajímavých aktivit jsme si užili. Tak zase za rok! Na přiložených fotografiích je zachycená skupina deváťáků, která bádala v městské knihovně. Děkujeme všem kolegům za velmi zajímavý program, který pro děti připravili.

Vědecká stanice Polaris
Pod hlavičkou výzkumné stanice Polaris jsme s dětmi zažili den plný vědeckého objevování, dobrodružství a spolupráce. V laboratoři jsme si vyzkoušeli bublající pokusy se suchým ledem a zjistili, jak se pevné látky mění přímo na plyn. Pak už nic nebránilo skutečné expedici: V týmech pojmenovaných po světových ledovcích děti vyrazily na trasu plnou výzev, vybavené mapou, QR kódy a badatelským deníkem. Řešily šifry, měřily koncentraci CO₂ i teplotu vody a každé rozhodnutí musely prodiskutovat a sladit v týmu. Nešlo jen o znalosti, ale i o vzájemnou podporu, správnou komunikaci a rychlé reakce.Společně jsme si dokázali, že když táhneme za jeden provaz, zvládneme i náročné vědecké výzvy! Ing. Šárka Nováková, Mgr. Iva Klaudová

Dárek pro tebe - kouzlíme úsměvy
Šikovní výtvarníci si o projektovém dni vybrali dílnu s tímto krásným názvem. Společně vytvářeli první tři hodiny drobné dárky a připravili si otázky do ankety. Na čtvrtou a pátou hodinu se rozdělili do skupin, vyrazili do města, oslovovali se svými otázkami kutnohoráky a předali jim drobné dárky. Byl to výborný nápad, všichni si to užili a odcházeli moc spokojení.

Komunikace bez ledu
Projektový den zaměřený na komunikaci a spolupráci přinesl žákům pestré aktivity. V dílně Komunikace bez ledu tvořili na počítači v Canvě plakáty o způsobech komunikace, zkoušeli si slepé kreslení i navigaci poslepu, kde šlo o přesné pokyny a důvěru v partnera. Na přírodovědném stanovišti experimentovali s ledem a suchým ledem – vyrobili si plíživou mlhu a pozorovali zajímavé jevy. Závěrem vytvořili myšlenkovou mapu, kde shrnuli, co si zapamatovali. Celý den byl plný zážitků, smíchu i nových poznatků – a ukázal, že ledy mezi námi jdou snadno prolomit. Mgr. Kristýna Hurychová, Mgr. Petra Lesaková, Bc. Petra Němcová

Zasadili jsme třešeň ptačí
V úterý 22. dubna jsme v rámci oslav Dne Země dodrželi naši dlouholetou tradici a zasadili v okolí školy nový strom. Tentokrát to byla v prostoru u jídelny třešeň ptačí. Zasadili ji prvňáčci společně s deváťáky. Pevně věříme, že hezky poroste a za pár let si budou děti moci hrát pod stromem v příjemném stínu.

Ledové dobrodružství II. A a IV.B v údolí Vrchlice
Projektový den byl pro děti ze II.A a IV.B plný pohybu a zábavy v jarní přírodě. Na trase vedoucí údolím Vrchlice na ně čekalo deset stanovišť, na nichž zdolávaly rozmanité nástrahy inspirované ledovci a přírodou polárního pásu. Děti luštily morseovku a šifry, řešily číselné kódy, poznávaly polární zvířata, stopy ve sněhu, ale prokazovaly i fyzickou zdatnost při zdolávání „ledových ker“ Za každý splněný úkol získaly písmeno do tajenky, která je dovedla k cíli. Při hře děti spolupracovaly a radovaly se z každého splněného úkolu. Den v nádherné jarní přírodě jsme si opravdu užili. Mgr. Marie Škarková, Mgr. Marcela Chroustovská

Vycestovali jsme do Interaktivní světelné galerie Lumia Praha
Skupina zájemců vycestovala vlakem do Prahy, kde jsme navštívili interaktivní zážitkovou expozici současného digitálního umění s názvem Lumia Gallery. Expozice je umístěná ve dvou patrech a na projekční ploše o rozloze 1400 m² představuje bezkonkurenčně nejrozsáhlejší soubor audiovizuálního umění v České republice. Zažili jsme tu 3D projekce, videomapping, LED mapping, kaleidoskopické kino nebo zrcadlový labyrint, prozkoumali jsme vzdálené prostředí simulovaného povrchu Marsu, ponořili jsme se do hlubin temného oceánu, proletěli kosmickou galaxií a spousta dalších zážitků tu na nás čekala. Výlet to byl rozhodně velice zajímavý.

Věnovali jsme se klimatu v Kutné Hoře
V rámci projektového dne jsme se věnovali také terénnímu výzkumu teploty v Kutné Hoře. Na vybraných místech jsme prováděli měření teploty vzduchu, data jsme pak ve škole vyhodnotili a zanesli do klimatické mapy. Diskutovali jsme také, jak bojovat proti vytváření tak zvaných tepelných ostrovů ve městech, které mají na život a přírodu ve městech značný vliv.

Třídírna odpadů firmy Nykos ve Ždánicích
Ekologickým tématům a konkrétně třídění odpadů ve výuce věnujeme poměrně hodně času, ale povídání, psané informace, videopořady atd. nikdy nenahradí praktické zkušenosti. My jsme v rámci projektového dne zavítali do střediska firmy Nykos ve Ždánicích a měli jsme možnost seznámit se s celým procesem třídění odpadu - od vyklopení svozového auta s odpadem až po balíky vytříděných surovin nachystané k dalšímu zpracování. Kromě řady nových a zajímavých informací jsme si opravit špatné návyky spojené s tříděním odpadů, které jsme si přivezli s sebou.

Dotkni se písmene - VII. A a VII. B
Třídy VII. A a VII. B navštívily v rámci projektového dne Regionální muzeum v Kolíně, kde se prostřednictvím zábavného vzdělávacího programu o lidských smyslech seznámily s tím, jaké je to žít se zrakovým postižením. První část audiovizuálního programu byla zaměřena na vznik slepeckého písma, žáci po pochopení principu sami zapisovali slova v Braillově písmu. Ve druhé části si všichni mohli vyzkoušet hmatové a metodické pomůcky, stolní hry pro zrakově postižené, se zavázanýma očima tak zjistili, jak jsou zdánlivě snadné aktivity bez užití zraku obtížné. Během dopoledne získali ale také informace o významu pomoci, o tolerantním a solidárním chování vůči nevidomým. Mgr. Monika Krejčová, Mgr. Šárka Dáňová

Peče celý Žižkov
Nadpis článku není úplně přesný, protože v rámci projektového dne nepekl celý Žižkov, ale skupina zájemců. Tu tentokrát ve školní kuchyňce tvořily samé dívky a byly moc šikovné. Pekly banánovo-čokoládové muffiny, rohlíčky ze šlehačkového těsta plněné tvarohovou a makovou náplní, ze stejného těsta slané rohlíčky plněné šunkou a sýrem a nakonec si vyzkoušely také klasické rohlíky, některé ve stylu anglických rohlíků se slaninou a sýrem. Už jen když to píšeme, tak se nám sbíhají sliny! Děkujeme kolegyním, které dívky touto zajímavou dílnou provedly....

Skupina zájemců navštívila Speciální základní školu v Kolíně
V rámci projektového dne měly děti možnost navštívit i Speciální základní školu v Kolíně a zažít trochu jinou „základku“. Tato škola se specializuje na děti s handicapem nebo na děti s různými poruchami. Naši žáci zde mohli vidět klasickou hodinu, která rozhodně ale nebyla tradiční. Vyučoval se malý počet žáků, paní učitelky a asistentky využívají různé pomůcky, například oční navigaci Tobii pro jednodušší komunikaci žáků s ALS, kterou mohli vyzkoušet i naši žáci, stejně tak jako schodolez, který využívají žáci nepohybliví.

Po šipkách ke společnému cíli
Celoškolní téma projektového dne 22. dubna s názvem Ledovce jsme v našich dílnách s názvem "Po šipkách ke společnému cíli" uchopili spíše společensky a rozhodli jsme se "bořit případné ledovce" mezi spolužáky napříč 5. až 9. ročníkem. Spojili jsme pár projektových dílen tak, abychom se staršími zapsanými žáky mohli pro mladší přihlášené žáky vytvořit téměř sedmikilometrovou trasu značenou šipkami a fáborky vedoucí na pokraji Kutné Hory a v okolí města.

Celoškolní projektový den ve čtyřkách
V rámci celoškolního projektového dne se žáci 4.A, 4.C a 4.D vydali na celé dopoledne do Sklenářova dolíku. Po příchodu na místo si zpestřili dopoledne skvělou běhací hrou. Nejprve v menších skupinkách luštili přesmyčky, kde hledaná slova měla vazbu na téma projektu - Chráníme ledovce (potažmo i celou naši planetu). Součástí byly i tři bonusové úkoly. Poté následovala odměna v podobě opečeného buřta či klobásky, pečiva, brambory nebo dokonce i marshmallows.